کاربرد ضایعات کارخانه زیتون



















***اِن ئی یِمَک 2 ***

فاضلاب حاصل از ضایعات زیتون :
میزان OMWW را حدودا m 37 -30 تخمین می زنند. این آب مخلوطی از آب پوشش گیاهی و بافت های نرم از میوه زیتون و آب استفاده شده در تمامی مراحل مختلف نظیر آب مورد استفاده در سانتریفیوژها، آب حاصل از صفحات فیلتر، آب شستشوی تجهیزات و غیره می باشد. پساب حاصله مشکل اصلی کارخانجات روغن زیتون به حساب می آید. بیشتر کارخانه ها از این پساب برای آبیاری باغ ها بدلیل کم آبی استفاده می کنند.این فاضلاب گیاهی، دارای املاح و مواد آلی بسیار زیادی نظیر عناصر معدنی، پتاسیم، فسفر و غیره می باشد و بدلیل داشتن مقادیر زیادی پلی فنل به عنوان غذای مغذی مثل عصاره پلی فنل cre Agris olivenol استفاده می شود.
بیشترین اثر قابل مشاهده رنگ زدایی، که بدلیل اکسیداسیون و پلیمریزاسیون تانن ها می باشد. همچنین OMWW حاوی مقادیر قابل توجهی قند های کاهیده و ترکیبات فنولیکی بالا هستند که خواص ضد میکروبی دارند..اگرچه OMWW با مقادیر بالایی پتاسیم، بر ظرفیت تغییر یونی کاتیون خاکف که منجر به تغییر شرایط محیطی برای M.O های خاک و در نتیجه در حاصلخیزی خاک موثر است، دارای خواصی نظیر غیر متحرک کردن نیتروژن در دسترس و کاهش منیزیم در دسترس، شاید بدلیل رقابت بر روی پتاسیم باشد.کاتکول، 6- متیل کاتکول، هیدروکسی تیروزول عمده ترین ترکیبات علیه باکتری ها و قارچ ها هستند.همچنین علیه باکتری گرم مثبت جاک نظیر Bacillus megaterium ، سودوموناس، ژئوتریکوم، رایزوپوس فعالیت دارد
بازیافت آنتی اکسیدان از پساب فرآیند روغن کشی
پلی فنل ها در فاضلاب این صنعت دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیک، ضد میکروبی می باشد. بدلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی میتوان از آنها به عنوان مواد دیترجنت و پاک کننده استفاده نمود. هیدروکسی تیروزول بیشترین فعالیت را در بین ترکیبات پلی فنلی دارد که در مصارف دارویی و خواص آنتی اکسیدانی بکار می رود. همچنین به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و در داروسازی به عنوان ماده جلوگیری کننده از فساد و در مواد آرایشی نقش ضد پیری را ایفا می کند.Oleanolic acid نقش تنظیم کننده کلسترول خون و متعادل کننده وزن بدن را دارد. Maslinic acid نقش آنتی هیستامین و ضد فساد را دارد. در داروسازی به عنوان یک بازدارنده ویروس AIDS عمل می کنند و در آخر آنتوسیانین ها به عنوان رنگدانه های طبیعی غذا کاربرد دارند.
استخراج مایع-مایع یک روشی مناسب برای استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی از فاضلاب حاصل از ضایعات این صنعت می باشد. حلال های قطبی بهترین ماده برای استخراج پلی فنل ها از آن می باشد و بازده استخراج با افزایش قطبیت حلال، افزایش می یابد. همچنین برای جذب پلی فنل ها و تانن ها از مواد جاذب نظیر کربن فعال، خاک رس فعال و پلیمر هایی با جذب بالا نیز استفاده می کنندجداسازی فنولیک از پساب روغن زیتون در بکار گیری Pleurotus Ostreatus در کشت های بیورآکتور و ارزیابی بیولوژیکی آن فرآیند
این باکتری در کشت بسته بیورآکتور در یک مدل پساب فنولیک رشد کردند.زمانیکه توده قارچی در رآکتور زیاد شد، سرعت کاهش قند افزایش پیدا کرد و یک جز فنولیکی باعث مقاومت در برابر اکسیداسیون شد.سمیت omw که با دانه گذاری lepidium sativum و گونه های Branchipoda Artemia مقابله می کند بعد از یک biotreatment کاهش پیدا می کندآبیاری زمین :
از omw استریل و عمل آوری شده برای آبیاری زمین های کاهو و کشت گوجه فرنگی استفاده می کنند و باعث بالا رفتن بازده نیز می شود.البته اگر غظت omw بالا باشد نتیجه عکس حاصل خواهد شد و بازده را کاهش می دهد.
استخراج اسکوالن از فاضلاب ضایعات
اسکوالن(squalene) یک ماده عمده در OMW به حساب می آید.این ماده پیش ماده squalane می باشد که در مواد آرایشی کاربرد دارد و برای ساخت استرول ها نیز بکار می رود. این دو ماده که بصورت گیرنده رادیکال عمل می کنند، دارای خصوصیت ضد سرطانی نیز می باشد. در این پژوهش از پساب ضایعات به عنوان یک biosorbent برای استخراج و بازیافت یون های فلزی از فاضلاب کارخانه استفاده می کنند
تولید بیوپلیمر:
یکی دیگر از فرآورده های جانبی که میتوان از فاضلاب ضایعات این صنعت بدست آورد، بیوپلیمرها می باشند که دارای ارزش بالایی با خصوصیات مناسب می باشند.تحقیقات بر 2 ترکیب اگزو پلی ساکارید ها و پلی هیدروکسی آلکان ها می باشند. اگزو پلی ساکارید ها، پلی ساکارید های خارج سلولی هستند که از میکروارگانیسم های مخصوص در شرایط تحت استرس مشتق شده اند. آنها دارای
خصوصیات رئولوژیکی نظیر حلالیت بالا در آب و محلول های دیگر و افزایش دهنده ویسکوزیته می باشد.
تولید غذای حیوانات
کیک زیتون یا باقیمانده جامد از فرآیند های OMWW جهت غذای حیوانات بدلیل غنی بودن از روغن، کربوهیدرات ها و پروتئین ها کاربرد دارد ابتدا هسته زیتون حاصله از ضایعات خط تولید را خرد می کنند و سه مرتبه با آب جوش و در مرحله بعد سه مرتبه با آب سرد شستشو می دهند، سپس در آونC ˚150 تا خشک شود و بعد از رسیدن به یک وزن ثابت آنرا خارج کرده و آرد می کنند تا به سایزmm 75/0-5/1 درآیند و در محلول های فلزی PbCl2 و NiCl 2-H2O و CaCl2-2H2O در آب مقطر و NaOH حل کرده و از HCl برای تنظیم pH استفاده می کنند.مواد فلزی در 5.5 pH طی دو مرحله به مدت 40 دقیقه خارج می شوند و با محلول های فلزی استاندارد که از موسسه مربوطه خریداری شده، کالیبره می کنند.
تولید محیط کشت
فاضلاب حاصله بدلیل دارا بودن مواد مغذی برای میکروارگانیسم ها به عنوان محیط کشت برای رشد 4 گونه Pleurotus بکار می رود. در این شرایط در اثر فعالیت های قارچی سبب تولید مقادیر زیادی از Pleurotus در محیط کشت می شوند و در شرایط یکسانی از غلظت، فنولیک ها و ترکیبات سمی به شدت کاهش می یابند، که با آنالیز HPLC و تست های سمیت بر روی کشت های استاندارد از سلول های انسانی تعیین شده اندکاربرد دیگر ضایعات صنعت زیتون
برگ زیتون در کارخانجات صنایع روغن کشی زیتون، برگ های زیتون و هسته زیتون جز باقیمانده مواد جامد به حساب می آیند. میتوان به عنوان یک منبع انرژی تجدید شدنی بدلیل داشتن ترکیبات با ارزش بالا از آنها استفاده نمود. باقیمانده مواد جامد این کارخانه از لحاظ اقتصادی بر مناطق مدیترانه ای پر اهمیت است. در چند سال اخیر، بدلیل سمیتی که از مواد سنتیکی حاصل می شده است، صنعت داروسازی رو به ساخت ترکیبات bioactive با روش های خالص سازی، جزبه جز کردن، تصفیه محصولات طبیعی کرده اند. از برگ زیتون در بسیاری از کشورها بعنوان غذای دام استفاده می شود. محققین دریافتند که در برگ زیتون اولئوروپین به میزان زیادی وجود دارد. اولئوروپین نقش بازکننده رگ هارا دارد. همچنین باعث افزایش جریان خون در سرخرگ قلب می شود.این ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و آنتی میکروبی نیز می باشد و در فعالیت های ضد میکروبی علیه ویروس ها، روتاویروس ها، باکتری ها، مخمرها، قارچ ها و کپک ها نیز بکار می رود
از دیگر کاربرد های برگ زیتون در صنعت عبارتند از:
- استفاده از عصاره برگ زیتون در غذاهای رژیمی
- استفاده از عصاره برگ زیتون در تولید مکمل غذایی با اثرات فیزیولوژیکی
- تولید ممانعت کننده(مبارزه کننده)
- به عنوان آنتی اکسیدان بکار می رود
- در تولید مواد آرایشی و تزیینی نیز بکار می رود
-استخراج ترکیبات bioactives که این ماده نیز در غذاها ی رژیمی، دارویی، آرایشی بکار می رود
در مطالعات دیگر بر روی برگ زیتون مشاهده کردند که اگر در رژیم غذایی حیوانات از عصاره برگ زیتون استفاده شود، قند خون آنها کاهش پیدا میکند.در این پژوهش ابتدا برگ ها را در آب غوطه ور می کنند، سپس در مایعاتی نظیر الکل آنها را خرد می کنند، پس از جداسازی مواد جامد عصاره حاصل می شود. در مطالعات دیگر مشاهده کردند که عصاره برگ زیتون، انواع باکتری ها را از بین می برد و همچنین به عنوان ممانعت کننده از بیماری های عفونی نظیر HIV و ممانعت کننده از رشد ویروسی که منجر به AIDS می شود عمل می کند
پالپ زیتون:
بعد از تشکیل خمیر زیتون در تانک های خمیرسازی، خمیر به 3 جز جداگانه تقسیم می شود: پساب،
پالپ زیتون و فاضلاب حاصل از آن که دارای خصوصیات بسیار مناسبی برای خاک می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد که پالپ زیتون و هیدروژن حاصله از فاضلاب و محصولات متان حاوی مقادیر بالایی از مواد آلی، مواد مغذی و مقادیر ناچیزی فلز سنگین می باشد. پالپ زیتون و فاضلاب حاصل از آن در مقادیر یا دوز بالا، مانع از جوانه زنی و رشد بذر می شود که میتوان با مخلوط کردن پالپ زیتون و فاضلاب آن با خاک، اثر آنرا کاهش داد. به عبارت دیگر مقادیر کمی از پالپ و فاضلاب، اثر موثری بر جوانه زنی و رشد بذر دانه دارد. پالپ زیتون بدلیل دارا بودن مقادیر بالای پلی ساکارید و تولید اتانول، هیدروژن، متان به عنوان یک منبع انرژی به حساب می آید.


منابع
1. Dally, D.B., Utilization of Olive Husks for Energy Generation:
A Feasibility Study. Department of Mechanical Engineering, 27 March 2002: p. 1-17.
2. Evagelia Tsagaraki, H.N.L. and a.K.B. Petrotos, Olive Mill Wastewater
Treatment. 133-157.
3. Maninder Kaur, N.S., Studies on functional, thermal and pasting properties of flours from different chickpea (Cicer arietinum L.) cultivars. Food Chemistry, 2005. 91: p. 403-411.
4. Aggelis, G., et al., Phenolic removal in a model olive oil mill wastewater using Pleurotus ostreatus in bioreactor cultures and biological evaluation of the process. Water Research, 2003. 37(16): p. 3897-3904.
5. C.Williams, et al., Alternative uses of the olive Mill waste. agricoltura ricerca 2000: p. 143-148.
6. Núria Fiola, I.V., Corresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author, María Martínezb, Núria Mirallesb, Jordi Pochc and Joan Serarolsc, Sorption of Pb(II), Ni(II), Cu(II) and Cd(II) from aqueous solution by olive stone waste Separation and Purification Technology, 2006. 50 (1): p. 132-140.
7. Sanjust, E., et al., Olive milling wastewater as a medium for growth of four Pleurotus species. Applied Biochemistry and Biotechnology, 1991. 31(3): p. 223-235.
8. Guinda, Á., Use of solid residue from the olive industry. GRASAS Y ACEITES, 2006. 57 (1),: p. 107-115.
9. Le Floch, F., et al., Supercritical fluid extraction of phenol compounds from olive leaves. Talanta, 1998. 46: p. 1123.
10. James R. Privitera, M.D., OLIVE LEAF EXTRACT

11. Bao, J., et al., Computational study of bindings of olive leaf extract (OLE) to HIV-1 fusion protein gp41. FEBS Letters, 2007. 581(14): p. 2737-2742.
12. Nastri, A., et al., Olive pulp and its effluents suitability for soil amendment. Journal of Hazardous Materials, 2006. 138(2): p. 211-217.


نظرات شما عزیزان:

nafas
ساعت19:38---7 ارديبهشت 1392


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 20 بهمن 1391برچسب:,ساعت 19:36 توسط رضوی زاده| |

Design By : Mihantheme